Det virker opplagt at grunnlaget for Marx Brothers' karriere er denne ordspøken med Karl Marx.
Det er årsaken til at Margareth Dumont spiller amorøs morsfigur fra den første filmen.
Og antgelig lå det ikke noen dypere mening i poenget enn det.
Brødrene kunne i teorien ha vært brukt i en anti-kommunist propaganda som gode amerikanere hvis de ikke hadde eksistert parallellt med Hitlers jødeutrenskninger i Europa.
At de ble noe mer enn det viser filmenes utvikling.
Og noen poenger som viser en oppvåkning om Isis.
Plassering av isblokker i pengeskap, og knusing av den isen i den samme filmen.
Den lakoniske spøken med Tutsi Frutsi Ice Cream i en film litt senere.
Spenningen mellom kontinentene fikk denne siden av historien fram.
Og spørsmålet er hvorfor det ikke kom noe mer ut av oppvåkningen.
Og hvorfor viste Hitler heller ingen tegn til å formidle poenget?
Det fører fram til Dylans oppvåkning om Isis via Nico.
Og Bowies tilknytning til Isis via Nico.
At Dylan ikke hadde noen mulighet til å få Isis tydeligere fram har logiske sammenhenger.
Spørsmålet er hvorfor Bowie heller ikke kan gjøre dette.
Hvorfor signere brev med Max?
Hvorfor strande på det samme ståstedet?
Fordi Bowie og Hitler står på det nøyaktig samme ståstedet.
De står i fraværet av Jesus via jødenes religion.
Men det er samtidig like vanskelig for dem som jødene å forholde seg til Isis.
Poenget er at Ma ikke kan være Ex hvis man aldri har visst hun har eksistert.
Hvis Gud er Isis må noen først påstå at hun lever for å kunne frembinge påstanden om at hun er død.
Isis er død innenfor jødenes religion.
Men også kun der.
Men hvem er Isis?
Hun er Gudinnen som brakte solguden Ra i kne.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar